KR
Verslas

KR
REKLAMA

Aitera UAB
KR
mokslas

NEVERONYS LENGVIAU ATSIDUSO

NEVERONYS LENGVIAU ATSIDUSO

Apie Neveronis jau išgirdo ne tik Kauno apskritis, bet ir visa Lietuva, kai vietos bendruomenė vieningai pasipriešino planuojamo 12 geležinkelio linijų kelyno ir lokomotyvų vagonų piežiūros centro statybai. Iniciatyva pasiteisino – pažadėta, kad neveroniškių netrikdys vagonų bildesys ir nebus teršiama aplinka.

Planai nuo gyventojų buvo slepiami

Neveronių seniūnija nedidelė, jos plotas siekia vos 13 kv.km., ir tą patį „Lietuvos geležinkeliai“ sugalvojo „užgriozdinti“ geležinkelio linijomis ir viešuoju logistikos centru (VLC). Įdomiausia tai, kad šią žinią Neveronių gyventojai sužinojo atsitiktinai. 3,5 tūkstančio gyventojų nuomonės niekas neklausė, su jais nesikalbėjo. Gigantą buvo suplanuota statyti šalia mokyklos, vaikų darželio, prie gyvenamų namų bei vandens bokšto. Seniūnijai buvo pranešta, tik kad planuojama rekonstruoti geležinkelį ir įrengti dar vieną 1,435/1,520 m vėžę arba tiesiant papildomą 1,435 m vėžės pločio kelią palei esamą geležinkelio liniją, kuris sujungtų kelyną ties Neveronių stotimi. Pilietiški gyventojai tam nesipriešino. Apie 12 vėžių kelyną ir depą buvo nutylėta.

Neveronių bendruomenė kreipėsi į Kauno rajono savivaldybę, teikė raštus atsakingoms institucijoms, prašydama patraukti infrastruktūros objektus iš tankiai apgyvendintos teritorijos. Aktyvūs bendruomenės nariai kartu su seniūnija suorganizavo ne vieną susitikimą seniūnijoje, savivaldybėje, buvo ieškoma kontaktų Susisiekimo ministerijoje.

Tikrai išgirdo, ar tik nuramino?

Bendruomenės iniciatyva buvo suorganizuotas ne vienas susitikimas Neveronyse. Pirmame ir antrame susitikimuose buvo susirinkę per tūkstantį neveroniečių. Trečiame produktyviausiame susirinkime dalyvavo LR Seimo nariai Raminta Popovienė, Antanas Nesteckis, Donatas Jankauskas, susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, viceministras Saulius Girdauskas, Kauno rajono meras Valerijus Makūnas su pavaduotojais ir skyrių vadovais.

Meras priminė, kad pradžioje buvo numatyta projektą plėtoti Kauno rajone, ir tik vėliau buvo nagrinėjamas Palemono variantas. Visi darbai buvo atlikti labai greitai, todėl mero manymu, visus statinius koncentruoti Palemone – logiškas sprendimas. Tai būtų regioninės politikos tęstinumas ir visiškai tenkintų bendruomenę.

Pabiržės sodų pirmininkė Irena Švarplienė sakė, kad poveikio aplinkai vertinime (PAV) padaryta begalė klaidų. Ji siūlė atsižvelgti į neveroniečių pastabas, kad tiesiant vėžę tų klaidų būtų išvengta. PAV vertinimus rengia bendrovė „Aecom“. Susisiekimo ministerija pavedė „Aecom“ iųnagrinėti naujas alternatyvas ir pristatyti jas iki gegužės 17 dienos.

Pasak viceministro, Palemone yra daug neišnaudotų vietų. Tačiau reikia rasti tokią, kad tilptų sąstatas. Taip pat svarstoma galimybė po 2025 m. galbūt plėsti LEZ teritoriją. Ateityje numatoma plėsti geležinkėlį LEZ teritorijoje, bet tikrai ne apgyventose vietose gyventojų gerbūvio ir sveikatos sąskaita. Neatmetama galimybė projektą vystyti miškingoje teritorijoje valstybinėje žemėje.

„Ministro įpareigoti susikvietėme ekstremalią komisiją, nagrinėjome Neveronių gyventojų pasiūlymą, – sakė viceministras S. Girdauskas. – Pasirinkome Palemoną, bet Palemone taip pat gyvena žmonės. Statant kelyną stengsimės pagerinti, o ne pabloginti situaciją: bus įrengta garso slopinimo siena, tiesiami ilgabėgiai. Mano mama taip pat gyvena šimtas metrų nuo pylimo ir nepatogumų nejaučia, bet aš suprantu Neveronių bendruomenę.“

Ministras R. Sinkevičius nuramino neveroniečius ir pristatė naujas alternatyvas: viską toliau plėtoti Palemone arba projektą padalinti į dvi dalis ir rasti statyboms vietą miškuose Jonavos link arba kur kitur.

Bendruomenės pirmininkę Oksana Šukaitienę tokia situacija džiugina. „Džiaugiuosi, kad ieškoma kompromiso ir atsižvelgiama į bendruomenės nuomonę, – sakė O. Šukaitienė. – Tikimės, kad ir toliau ministerijos pozicija išliks palanki Neveronims.“

Klaidos per didelį norą greitai „paimti“ pinigus?

Sysisiekimo ministerijos vadovai akcentavo, kad negalima projekto vilkinti, nes strigs pinigų įsisavinimas, todėl viliamasi sėkmingai patvirtinti specialųjį planą ir judėti toliau. Kelynas bus reikalingas 2025-2027 metais. „Aecom“ jau įpareigota analizuoti neišnaudotų ar galimų išpirkti teritorijų galimybes ir pateikti išvadas. „Specialiojo plano rengimas finansuojamas irgi europinėmis lėšomis, todėl turime rasti skubią alternatyvą, kad tų pinigų neprarastume,“ – sakė viceministras S. Girdauskas.

Išnaudoti ES struktūrinių fondų galimybes būtina, tačiau rengiant tokius didelius projektus turi būti išnagrinėtos visos sąlygos ir perspektyvos: geografinės, ekonominės, socialinės, galimos plėtros ir pan. Lietuvoje žinoma daug skubėjimo „paimti“ lėšas atvejų, kai klaidų taisymas vėliau reikalauja dvigubai tiek.

Meras suteikia vilčių gyventojams

Susisiekimo ministras pažadėjo, o meras V. Makūnas pritarė, kad Neveronyse šitas projektas nebus plėtojamas nes yra geros alternatyvos – Palemonas ir aštuntas kilometras miųkingose teritorijose. Jis taip pat pažadėjo konkrečią projekto vystymo vietą įvardinti anksčiau nei iki gegužės 17 dienos.

„Ne visur saldainių fabrikai yra statomi, toks gyvenimas, – sakė V.Makūnas. –Savivaldybė irgi stengsis gerinti bendruomenės gyvenimo kokybę. Artimiausiu metu bus asfaltuojama Krašto gatvė, mokykloje bus įrengtas stadionas vaikams, Neveronių mokyklą ketinama įtraukti į unikalų projektą, kurio metu bus įrengiama moderni šildymo sistema naudojant saulės ir giluminę energiją. Sprendžiama, kaip panaudoti tvenkinius, įrengti paplūdimį bei parką. Planuojame modernizuoti, šiltinti vaikų darželį. Į Neveronis mes pasirengę investuoti,“ – bėrė pažadus meras.

Bendruomenė išgirdo daug, viską įsiminė ir užfiksavo, toliau stebi situaciją bei rengia pastabas specialiajam planui. Bet, anot bendruomenės pirmininkės O Šukaitienės, kartu tikisi, kad visi pažadai virs tikrove.

Kaunorajone.lt informacija

Atsiprašome, komentuoti straipsnį šiuo metu nėra galimybės... X

KR
kiti rubrikos straipsniai

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA

KR
REKLAMA